Reklama

BIOGRAFIA

Sepultura
Sepultura

Sepultura


kraj: Brazylia
gatunek: pop, pop rock
Sepultura to zespół pochodzący z Brazylii, założony w 1984 roku w Belo Horizonte przez braci Cavalera - Maxa (gitara, vocal) i Igora (perkusja). Największą popularnością cieszył się na przełomie latach 80. i 90., kiedy fani jednym tchem wymieniali nazwę Sepultura obok takich tuzów jak Slayer, Testament czy Metallica.
Pierwszy skład grupy, obok braci Cavalera, uzupełnili Paulo Jr. (bas) i Jairo Guedes (gitara). W 1995 roku Sepultura wydała pierwszą EP-kę "Bestial Devastation" (split z Overdose), a rok później na rynku ukazał się debiutancki album "Morbid Visions". Oba wydawnictwa charakteryzowały się bardzo surowym brzmieniem i stylistycznie reprezentowały mało skomplikowaną muzycznie odmianę death metalu. Debiut okazał się jednak - jak na owe czasy - sporym sukcesem młodego zespołu, osiągając sprzedaż na poziomie 10 tys. egzemplarzy.

Podczas prac nad komponowaniem materiału na drugą płytę do zespołu dołączył Andreas Kisser, zastępując na stanowisku gitarzysty Jairo. Album "Schizophrenia", wydany w 1987 roku pozwolił grupie podpisać kontrakt z Roadrunner Records. Dwa lata po wydaniu "Schizophrenii" na rynku ukazał się album "Beneath The Remains". Jego producentem został Scott Burns, za sprawą którego Sepultura wreszcie brzmiała profesjonalnie. Album stał się thrashową płytą roku i był porównywany m.in. z "Reign In Blood" grupy Slayer. Do utworu "Inner Self" powstał pierwszy teledysk w historii zespołu. Bardzo udana okazała się też trasa po USA i Europie, podczas której fani owacyjnie przyjmowali występy Brazylijczyków. O statusie grupy w ówczesnym czasie świadczy też występ na festiwalu Rock In Rio dla 170 tysięcy osób, u boku takich gwiazd jak Judas Priest, Megadeth, Guns n' Roses i Queensryche.

Kolejny album "Arise" z 1991 okazał się być jeszcze większym sukcesem, zarówno według krytyków jak i rzeszy fanów na całym świecie. Wkrótce po wydaniu krążka zespół ruszył w światowe tournee, obejmujące serię 220 koncertów. W czerwcu 1991 Sepultura zagrała w Poznaniu, a w kwietniu 1992 zespół wystąpił w Katowicach podczas festiwalu Metalmania.

Płyta "Chaos A.D.", wydana w 1993 roku dała początek gatunkowi określanemu jako groove metal. Słuchacze mogli na niej usłyszeć coś więcej niż klasyczny thrash metal, w tym wiele inspiracji innymi gatunkami muzycznymi, m.in. HC punkiem. Do utworów "Refuse/Resist", "Territory" (w Brazylii uznany za klip roku) i "Slave New Word" powstały teledyski, a po zakończeniu trasy promocyjnej wydane zostało video - "Third World Chaos". Niedługo potem bracia Cavalera zaangażowali się w równoległy projekt: Nailbomb, a grupa przeprowadziła się do USA.

Kolejny album zaskoczył niemal wszystkich. Płyta "Roots" z 1996 roku zawierała - obok ciężkiego grania - elementy brazylijskiego folkloru. To było zupełne novum w thrash metalu. Album został bardzo dobrze przyjęty przez wielu fanów i krytyków. Jednak spora grupa osób, najwyżej ceniąca Sepulturę z czasów "Arise" była rozczarowana. W Polsce i Francji "Roots" osiągnęło status złotej płyty.

16 grudnia 1996, po ostatnim koncercie trasy promującej Roots w Londynie z zespołem pożegnał się Max Cavalera. Oficjalnym powodem odejścia był konflikt dotyczący zmiany menedżera Sepultury - żony Maksa, Glorii. Zespół kontynuował jednak działalność pod nazwą Sepultura, a nowym wokalistą został Amerykanin Derrick Green. Od momentu rozłamu spora część fanów odsunęła się od grupy. Równocześnie sporą popularność zaczęła zdobywać nowa formacja Maxa - Soulfly.

Kolejne płyty Sepultury to dalsze odejście od thrashowej stylistyki. Krążku Against (1998) i Nation (2001) nie spotkały się z dużym zainteresowaniem fanów. W sesjach nagraniowych gościnnie udzielali się m.in. Jason Newsted, Joao Gordo i Apocalyptica. W roku 2003 na rynku ukazał się dziewiąty album "Roorback", który spotkał się z bardziej pochlebnymi recenzjami, m.in. dzięki nieco cięższemu brzmieniu. W roku 2006 zespół wydał ostatni jak dotąd longplay - koncept album zainspirowany "Boską Komedią" Dantego - "Dante XXI". W tym samym roku z grupą pożegnał się drugi z jej założycieli - perkusista Igor Cavalera.

Premiera kolejnego albumu - pierwszego bez obu braci Cavalera - miała odbyć się w 2008 roku, ostatecznie jednak termin uległ przesunięciu i longplay "A-Lex" miał swoją premierę w styczniu nastepnego roku. Najnowsza płyta zespołu jest koncept albumem, opartym na książce „A Clockwork Orange”. Materiał zarejestrowano w studiu nagrań w São Paulo. Niedługo po premierze – grupa wyruszyła w promocyjną trasę koncertową. Pod koniec stycznia supportowała Metallicę podczas koncertu Amerykanów w Brazylii, a w kwietniu miała dwukrotnie wystąpić w Polsce (w krakowskim klubie "Studio" i dzień później w warszawskiej "Progresji"), jednak z powodu żałoby narodowej do koncertów nie doszło.

Weterani metalowej sceny z Ameryki Południowej przypomnieli o sobie albumem "Kairos", zarejestrowanym w rodzimym Sao Paulo w studiu "Trama", pod okiem producenta Roya Z. (m.in. Judas Priest, Halford, Bruce Dickinson, Helloween), który ukazał się w czerwcu 2011 roku. Zdaniem Brazylijczyków album łączy w sobie brutalność "Beneath The Remains" i "Arise" z nowoczesnością i dźwiękową pulsacją "Chaos A.D." i "Roots". Ponownie pojawia się też "plemienna" praca perkusji. Pochodzący ze starożytnej greki tytuł płyty oznacza moment w czasie, mgnienie lub zbieg okoliczności. Imię Kairos nosił też jeden z greckich bożków. Okładkę następcy płyty "A-Lex" (2009) zaprojektował mieszkający w Los Angeles artysta Erich Sayers. Poza autorskimi kompozycjami, zespół przygotował również przeróbkę Ministry - "Just One Fix". W specjalnej edycji digipack płyta zawiera bonusowe utwory "Firestarter" (z repertuaru The Prodigy) oraz "Point Of No Return", a także materiał DVD o powstawaniu "Kairos".

Na przestrzeni lat, styl muzyczny Sepultury ewoluował od death metalu, przez thrash metal po groove metal. Brazylijczycy są zaliczani do prekursorów tego ostatniego podgatunku.