Reklama

BIOGRAFIA

Collage
Collage

Collage


kraj: Polska
gatunek: pop, pop rock
Legenda współczesnego polskiego rocka neoprogresywnego. Zakończyli działalność w 2002 roku. W ostatnim składzie grali - Robert Amirian (wokal), Mirosław Gil (gitara), Wojciech Szadkowski (perkusja), Piotr „Mintay” Witkowski (bas) oraz Krzysztof Palczewski (keyboard). Porównywani nad Wisłą do Marillionu, Areny i Pendragonu.
Na początku był zespół Blue Island, który powstał w Warszawie w 1984 roku z inicjatywy gitarzysty Mirosława Gila (później Believe, Satellite, Mr Gil) oraz perkusisty Wojciecha Szadkowskiego. Skład zasilili także – Przemysław Zawadzki (bas), Jerzy Barczuk (gitara) oraz Jarosław Wajk (wokal). Rok później zmieniono nazwę na Collage.

W 1987 roku doszło do kolejnej zmiany składu - do Gila, Szadkowskiego i Zawadzkiego dołączyli - pianista Jacek Korzeniowski oraz wokalista Tomasz Różycki i w tym składzie formacja ruszyła w trasę koncertową po Szwecji i Niemczech.

W połowie 1989 roku muzycy weszli do studia, by nagrać swój debiutancki krążek. Pod koniec następnego roku ukazał się album „Baśnie”, utrzymanym w stylistyce neoprogresywnej przywodzącej na myśl brzmienie wczesnego Genesis. Co ciekawe, płyta w całości została nagrana po polsku. Z perspektywy czasu to jedna z najważniejszych płyt polskiej odmiany tego gatunku. W tym samym roku powitano w składzie klawiszowca Krzysztofa Palczewskiego oraz pożegnano wokalistę Różyckiego, by na jego miejsce przyjąć Zbigniewa Bieniaka (Oddział Zamknięty). Niedługo potem publiczność mogła przekonać się, jak brzmi on na żywo – miało to miejsce podczas koncertu w Jarocinie.

W między czasie nowym klawiszowcem został Krzysztof Palczewski. Collage dużo wtedy koncertował, zarówno w Polsce, jak i Europie, wszędzie zbierając świetne recenzje.

Latem 1991 roku Collage dwukrotnie pojawił się na festiwalu w Sopocie, a w grudniu, w rocznicę śmierci Johna Lennona zagrał koncert w warszawskiej Stodole.

Dwa lata później nowym wokalistą na krótko został ponownie Wajk, a następnie funkcję tą przejął Robert Amirian (między innymi Varius Manx, Kasia Kowalska, Anna Maria Jopek, Anita Lipnicka, Mietek Szcześniak, Satellite). Ponadto ze składem pożegnał się Zawadzki, a na jego miejsce przyjęto Piotra „Mintay’a” Witkowskiego. To właśnie w tym ustawieniu personalnym Collage nagrał płytę „Nine Songs of John Lennon”, na którą złożyły się kompozycje eks – Beatlesa zaaranżowane w stylu rocka symfonicznego. Głos Amiriana wydawał się optymalnym uzupełnieniem klimatu muzycznego grupy – przywodził na myśl połączenie Smitha z The Cure, Fisha z Marillionu oraz Vincenta z Anathemy w jedno. Całość utrzymano w art rockowym brzmieniu.

Na początku 1994 roku ukazała się kaseta pod tytułem „Zmiany”, a zespół nawiązał kontakty z holenderską wytwórnią płytową SI Music. We wrześniu do sklepów trafił album „Moonshine”. Rok później wydawnictwo trafiło do sklepów na całym świecie. Był to ogromny sukces komercyjny zespołu, a sam longplay uważany jest do dziś za jedną z najważniejszych płyt dekady lat 90. w polskim rocku neoprogresywnym.

W latach 1994-1995 muzycy dwukrotnie supportowali Fisha (byłego wokalistę zespołu Marillion).

W 1995 roku muzycy wydali longplay „Changes”, będący płytową wersją kasety z poprzedniego roku, poszerzoną o kilka bonusów, wśród nich nie publikowane wcześniej nagrania z lat 1985 – 1992.

Rok później w sklepach pojawiła się płyta „Safe”, sygnowana szyldem wytwórni Ars Mundi. Złagodzono na nim brzmienie, na bardziej nostalgiczne i emocjonalne w stosunku do poprzedników. Collage ruszył w promocyjną trasę koncertową, pojawiając się także w charakterze gwiazdy na Pierwszym Festiwalu Rocka Progresywnego w warszawskim klubie Stodoła.

Niedługo potem podjęto decyzję o zawieszeniu działalności muzycznej. W tym czasie członkowie realizowali kariery solowe, między innymi współpracując z Anitą Lipnicką, Edytą Bartosiewicz, czy supportując Mortena Harketa (wokalista A-ha). Szadkowski ponadto współprodukował płytę „Quidam” formacji Quidam, na której gościnnie zagrał Gil, a Palczewski uczestniczył w mikseringu.

Jesienią 2002 roku muzycy zeszli się ponownie, w związku z koncertem pamięci Tomasza Beksińskiego. Jednak rok później podjęli decyzję o definitywnym zakończeniu działalności. W 2004 roku wydano pożegnalne koncertowe DVD – „Living In The Moonlight”.

Na swoim koncie, oprócz suportów, mieli również regularne trasy koncertowe, między innymi w Szwecji, Niemczech, Holandii i Rosji. W warstwie brzmieniowej łączyli elementy klasycznego rocka progresywnego spod znaku między innymi Pink Floyd oraz Genesis. Dodatkowo elementami wzbogacającymi były silne indywidualności muzyczne, tworzące formację przez cały okres trwania formacji.

Na gruzach Collage powstały grupy – Believe (Gil, Różycki, Zawadzki), Mr Gil, Peter Pan oraz Satellite (Szadkowski, Amirian, Palczewski).